Мирон Кордуба – відома постать у науковому, суспільно-культурному та громадському житті України кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. За своєю обдарованістю і широтою наукових зацікавлень, винятковою працьовитістю та наполегливістю у праці – це особа небуденна. Історик, публіцист, автор праць з історіографії, історіософії, політичних наук та літературної критики, методології історії, етнолог, книгознавець, бібліограф, джерелознавець, крім того, – відомий педагог, освітянин, письменник, перекладач... М. Кордуба – дослідник різних епох і періодів історії України та інших слов'янських країн. Це справді унікальна в европейському історичному контексті особистість, „без сумніву, – пише Омелян Пріцак, – один із найбільших істориків Східної і Центральної Європи", який реалізував власний потенціял не в одній, а одразу в багатьох галузях науки та культури. Для М. Кордуби, як про це свідчить багата його спадщина, поняття „життя" і „праця" стали синонімами. І так тривало все життя, де б він не перебував і над чим би не працював.
* * *
Народився Мирон Кордуба 2 березня 1876 р. у с. Острові (тепер – Тернопільського р-ну та обл.) у священичій родині. Батько Михайло – священик, працював у різних місцевостях Галичини, мати – Емілі Кордуба (дівоче прізвище Любович), донька також священика. Закінчив М. Кордуба Академічну гімназію у Львові (1893), навчався на філософському факультеті, спочатку у Львівському (1893-1895), пізніше – у Віденському (1895-1898) університетах.
За щасливим збігом обставин, 1894 р. у Львів прибуває Михайло Грушевський. Почалась „нова ера в українській історіософії", особливо післінавгураційного виступу історика 30 вересня 1894 р. в університеті. У своїй промові він висвітлив завдання вченого в науці і закликав молодь та співробітників завжди стреміти до здобуття власного „духу висліду й критицизму як методу в оцінці історичних явищ".
В університеті М. Кордуба слухав різнотематичні лекції з давньої і пізньосередньовічної історії України у Михайла Грушевського (за деякими даними, їх було 32), з галицької історії в Ісидора Шараневича, з української літератури в Омеляна Огоновського. Пізніше відвідував важливі семінари М. Грушевського під назвою „Історичні вправи". Вчителями М. Кордуби стали також видатні польські вчені: Освальд Бальцер, Броніслав Дембінський, Людвіг Фінкель, Тадеуш Войцеховський та Антон Реман. У Відні, який на той час був центром „світової історії, особливо в галузі дипломатичних відносин", М. Кордуба має можливість слухати (і працювати) з такими світової слави вченими, як Макс Бідінгер (Бюдінгер), Енгельберт Мільбахер, Освальд Редліх, Альфред Франціс, Альберт Пенк, Вільгельм Томашек, Гайнріх Цайсберг та ін.
1897 р. М. Кордуба очолив студентське товариство „Січ" у Відні (громадська активність завжди була характерною ознакою українського студентства), після закінчення університету і захисту докторату (тема письмової роботи „Історія і відносини в Галицькому князівстві до першої половини ХІІІ ст."), одержавши звання доктора філософії, працював понад два роки у Бібліотеці Віденського університету (червень 1898 – жовтень 1900 р.). Впродовж 1900-1913 рр. М. Кордуба працював помічником учителя (суплентом), а через деякий час – учителем ІІ державної гімназії у Чернівцях (виїжджає з Чернівців до Станиславова, 1919 р. – до Львова, коли Буковину окупувала Румунія). 1 липня 1903 р. М. Кордубу обрано дійсним членом НТШ.
Мирон Кордуба. 90-ті роки XIX ст.
Перша світова війна стала критичним часом в історії України і науки. М. Кордуба як вчений-історик „став соціальним та політичним діячем": співпрацював і публікував політологічні статті у Союзі визволення України, викладав історію та інші предмети для українських полонених російської армії, що були інтерновані в Зальцведелі, став членом Буковинської делегації Крайового комітету Західноукраїнських національних зборів, згодом – депутатом Української Національної Ради ЗУНР, радником українського посольства ЗУНР у Відні, також на той час одним із редакторів часопису „Республіка" (Станиславів, 1919) – офіційного урядового органу ЗУНР.
1920 р. М. Кордубу обрано почесним професором Українського університету в Кам'янці-Подільському, у 1920-1925 рр. він обіймав посади професора та декана філософського факультету Українського таємного університету у Львові, 1922-1928 рр. – викладача-професора історії та географії у філії Академічної гімназії у Львові, крім того, працював в НТШ: 1926-1934 рр. – головою Археографічної комісії НТШ, членом-кореспондентом Українського соціологічного інституту в Празі (1927), дійсним членом Історичної секції АН УРСР (1928), у 1929-1937 рр. – надзвичайним професором історії Східної Европи, а протягом 1937-1939 рр. – звичайним професором історії України у Варшавському університеті та ін. У той час він брав участь у міжнародних конгресах істориків: 1933 р. – у Варшаві, 1938 р. – у Цюриху (Швайцарія), представляючи НТШ та деякі інші українські наукові інституції, став почесним членом Українського наукового інституту у Варшаві, раніше низки польських й угорського товариств у Польщі.
Після закриття гітлерівцями Варшавського університету у 1940-1941 рр. М. Кордуба працював учителем української гімназії у Холмі, 1941-1942 рр. – у Науковій бібліотеці у Львові, 1942-1944 рр. – учителем І і ІІ українських гімназій у Львові, 1944-1945 рр. в. о. професора кафедри історії України, 1945-1947 рр. – в. о. професора, завідувачем кафедри південних і західних слов'ян Львівського університету.
Помер 2 травня 1947 р. у Львові, похований на Личаківському цвинтарі.
* * *
Ще у студентські роки (зі середини 90-х рр. ХІХ ст.) М. Кордуба почав друкувати художні твори: 1895 р. з'являється у „Неділі" – ілюстрованому додатку до газ. „Буковина" (Чернівці) – оповідання „Виправа по золоте руно". 1896 р. – чотири оповідання та оповідки у журналі „Зоря", в газеті „Буковина", першому русько-американському календарі, альманасі „Січ". Паралельно в „Записках Наукового товариства ім. Шевченка" (т. Х, ХІ, ХІІІ) публікуються перші наукові матеріяли Мирона Кордуби, а саме „Участь Данила в битві під Крессенбрунн", велика за обсягом стаття „Перша держава слов'янська", написана під впливом прослуханих курсів у Віденському університеті, до речі, дуже модної теми для 1890-х та пізніших років, саме пошуку прабатьківщини слов'ян і т. д., і рецензія „Розвідки д-ра Раймунда Фридриха Кайдля з етнографії руської". Так дебютував М. Кордуба як науковець. На польському ґрунті його праці, зокрема рецензії, з'являються в „Kwartalniku Historycznym", протягом лише трьох років (1895-1898) на сторінках цих та інших видань з'явилось близько 30 матеріялів. Як оглядач та критик, М. Кордуба виступає впродовж усього життя. Згодом молодий дослідник зосереджує свою увагу переважно на давньоруській тематиці та історії Галицько-Волинського князівства. М. Кордуба належав до державницької групи вчених. У контексті цих засад розглядає формування Київської держави, Галицько-Волинського князівства. З'являються праці „Суспільні верстви та політичні партії в Галицькім князівстві до половини ХІІІ століття" (1899), пізніше „Stosunki polsko-ukraińskie w ww. X-XIII" (1933); „Die dominierende Stellung der Furstentums Halić-Volynien in europaischen Osten wahrend der zweiten Halfte der XIII Jh" (1938), „Болеслав-Юрій ІІ. Останній самостійний володар Галицько-Волинської держави. З нагоди 600-ліття його смерти" (1940). Торкаючись загально давньоруської тематики, вчений детально обговорює „Найновіші теорії про початки Руси" (1929, польськомовний варіянт статті – ширший, 1932), фактологічною є стаття „Die ostgermanischen Handelswege durch die Ukraine um die Mitte des ersten Jahrtausend vor Chr. Geb." (1932-1933), у якій досліджуються східнонімецький торговельний шлях ще у дохристиянську еру, що прямував через Україну, зв'язки між Києвом і Регенсбургом. Давньоруська тематика фігурує також у Лекціях, читаних у Варшавському університеті, наявна тією чи іншою мірою майже у всіх більших монографічних працях, присвячених княжому періодові історії України, працях, пов'язаних із стародавніми містами, реконструкцією границь і державних кордонів (див. далі).
Одна із ранніх монографічних видань Мирона Кордуби
Іншою епохою, якою цікавиться М. Кордуба-історик було XVІІ століття. Основна увага вченого концентрується на державі Б. Хмельницького та його часі. Іде виникає в НТШ в школі М. Грушевського. Голова Товариства навесні 1905 р. задумує підготовку корпусу „Матеріялів до історії української козаччини" у видавничій серії Товариства „Жерела до історії України-Руси" і, знаючи про окреме зацікавлення М. Кордуби історичними джерелами, залучає його до цієї праці (тоді він уже працює в Чернівцях). Ішлося насамперед про пошук документів Б. Хмельницького і документів часу Хмельниччини середини XVІІ ст. і насамперед тих, які зберігаються за кордоном (згідно з планом, це стосувалось також опрацювань джерел із інших періодів історії України, іншими представниками і послідовниками школи: І. Крип'якевич – документи про козаччину до 1631 р.; С. Томашівський – донесення римських нунціїв про Україну 1648-1657 рр.; В. Гарасимчук – документи про Руїну України 1657-1666 рр.; І. Джиджора – часи між І. Мазепою і К. Розумовським; І. Шпитковський – гайдамацький рух в Україні. М. Кордуба прийняв запрошення від М. Грушевського, погодився працювати і вже 1906 р. повідомляє ініціятора проєкту: „Працюю в тутешнім Staats-Archiv і за той час вспів переглянути і поробити потрібні виписки з відділу Hungarica, роки 1648-[16]60 i Polonica за роки 1656 і [16]57. Відділ Hungarica тут дуже скупо заступлений – до згаданого часу всього 3 фасцикули, за то Polonica дуже багата, так що кождий місяць має окремий фасцикул. Остає ще дальша часть Polonica, Turcica і венеціянські Dispacci. Досі найшов дві нові справи, а саме посольство від Фердинанда ІІ до Хмельницького (згадане, правда, в „Archiv f[ur] ósterr[eichische] Gesch[ichte], т. 59, але у нас зовсім незнане) і посередництво Австрії між Польщею і Ракоцим 1657 р." і т. д. М. Грушевський систематично відповідав на листи М. Кордуби. Пізніше М. Кордуба працював в Австрійському військовому архіві (Kriegs-Archiv), відвідав у цій справі Бухарест. Він цікавився архівосховищами Москви (1907), про що часто інформував у пресі та листах. Дуже цінні у цьому повідомлення М. Кордуби про контакти Б. Хмельницького з трансільванським князем Юрієм ІІ Ракочі, що вміщені у листах до С. Томашівського та І. Крип'якевича („ [... ] вибрав майже все важливіше [... ] Зовсім докладно вибрані мною з польського архіву такі... [матеріяли, які стосуються відносин] з Трансил[ьванією], з Австр[ією] і з Молдав[ією]".
Пошуки і виявлення джерел про Б. Хмельницького і Хмельниччину в М. Кордуби супроводжуються підготовкою і водночас публікацією низки статей, писаних у контексті історії внутрішніх відносин і дипломатії різних країн Европи XVІІ ст.: 1907 р. з'явилася праця „Венецьке посольство до Хмельницького (1650)"; 1908 р. – „Проба австрійського посередництва між Хмельницьким і Польщею"; „Abgeordneter Jan Zamojski als Geschichtsforscher". У названих дослідженнях М. Кордуба показав основні аспекти зовнішньої політики Б. Хмельницького. Цю тематику вчений вивчав до кінця життя. Прикладом можуть слугувати аналіз епохи Хмельниччини у розвідках „Die Anfange des ukrainischen Kosakentums" (1912); „Між Замостем і Зборовом. Сторінка зносин Семигороду з Україною до початків Хмельниччини (1926), науково-популярні статті „В посольстві до гетьмана [Хмельницького]" (1930), „Богдан Хмельницький у Белзчині і Холмщині" (1941). М. Кордуба написав також низку біографічних статей (біограм) про полководців і гетьманів України (див. далі). Таким чином, епоха Хмельниччини стає однією із провідних тем студій історика, який намагався не користуватися відомим, а до всього доходив самостійно, обґрунтовуючи свої висновки на докладному опрацюванні архівних джерел.
1911 р. М. Кордуба видав документи під назвою „Акти до Хмельниччини" (1648-1657) у 12-му томі „Жерел до історії України-Руси". Збірник містить „в основному дипломатичні звіти австрійських дипломатів у Польщі, депеші австрійських дипломатичних представників у Константинополі, депеші венеціанських дипломатів з Відня, а також польську переписку трансильванського князя Юрія ІІ Ракочі (1648-1660) з молдавським воєводою Стефаном (1653-1658) та багато ін." До публікації документів додана вступна стаття „Боротьба за польський престол по смерти Володислава W.
Збірник документальних пам'яток про українську козаччину Мирона Кордуби, опублікований у серійному виданні НТШ „Жерела до історії України-Руси". 1911, т. ХІІ
Кожне історичне вище, на думку М. Кордуби, „непереконливо сприймається без вказівки на джерело з якого виростає думка і без показу території де відбувається подія [... ] особливо у давні час". Останнє вказує на безпосереднє зацікавлення вченого питаннями історичної географії. Окрему увагу зосереджує М. Кордуба на географії населення України та часовій динаміці його історичного руху. Ці студії дослідника почались із маргінальних уваг до ранніх його праць. Перші розвідки М. Кордуби, присвячені історичній географії і етногеографії, припадають на 1903 р. Працюючи над історією Буковини, вчений розглядає їх досить детально, описуючи колонізацію краю. Дещо пізніше, 1905 р., у газеті „Буковина" з'являється стаття „Найдавніші оселі на Буковині", а згодом у Науковому збірнику, опублікованому на честь М. Грушевського, друкується вже велика за обсягом наукова розвідка „Молдавсько-польська границя на Покуттю по смерти Стефана Великого" (1906, з мапою), у якій чимало питань основується на визначенні української етнотериторії (скорочений і уточнений варіянт: „Zur Frage uber die moldauisch-polonische Grence in den Jahren 1433-1490" (1910), виходять друком праці „Північно-західна Україна" (1917 з мапою), „Границя з 1772 р." (1920). Найбільш вагомим історико-географічним дослідженням М. Кордуби щодо реконструкції історичних меж поширення українців є стаття „Західне пограничча Галицько-Волинської держави в ХІІІ ст." (1925, з мапою). Вона охоплює великий різноманітний джерельний матеріял, у тому числі матеріяли з ойконімії, які на такому рівні аналізу вперше використовуються у національній історіографії. На цьому наголошує критика. Пізніше на цю тему пише іншу статтю „Історична границя між Галицькою державою і Польщею" (1930). Водночас з реконструкцією середньовічних та пізньо-середньовічних територій українців увага вченого прикута до етнічних земель у новітній період української історії. Прикладом можуть слугувати статті „Ми і волохи" (1916), „Чи Підляшшя було білоруське" (1941). Основні праці вченого на цю тему такі: „Де живуть українці?" (1912), „Етнографічна територія України" (1917), „Територія і населення України" (1918, з мапою, стосовно цієї праці висловив свої зауваження С. Рудницький: „[автор] не потрафив віднестися як слід критично до офіціального статистичного матеріалу австро-угорського й російського. Тому викреслені ним межі (української національної території) [... ] можна вважати тільки мінімальними"), далі „Bukovina a Uherske Ukrajine" (1918, також франц. мовою), „Українська національна територія в Галичині та урядова австрійська статистика" (1919), „Territorium und Bevólkerung der Ukraine. Ein geographische-statistischer Beitrag" (1919), „Простір і населення України" (1921). Окремо слід підкреслити актуальність праць М. Кордуби „Українські землі під польською владою" (1932), „Українська національна територія і кількість українців у Польщі" (1925), „Розвій українського населення в Галичині за останні 100 літ" (1926), „Територія і населення Радянської України" (1926) та ін. Перелік великий.
У названих статтях учений оперує величезним джерельним і цифровим (статистичним) матеріялом кінця XVІІІ-XX ст., ілюструє історичну динаміку етнотериторіяльних явищ і „показує свій підхід (порівняно з С. Рудницьким, О. Русовим та ін.) щодо визначення різних явищ історичної географії України".
Велику цінність мають мапи, вміщені М. Кордубою в історико-географічних працях. Вони, крім того, що „унаочнюють" зміст текстуальної частини досліджень, вносять, як відомо, додаткове смислове навантаження. Картографією як класичним елементом історично-географічних досліджень учений зацікавився ще до Першої світової війни. На це вказує більша частина згаданих праць (вони супроводжують дослідження періоду визвольних змагань: „Північно-західна Україна" (1917) і значно пізніших десятиліть. 1912 р. вчений зробив певне узагальнення своєї праці і, базуючись значною мірою на матеріялах перепису населення 1897 р. (для Росії) і 1910 р. (для Австро-Угорщини), видав „Географічний атлас" із 24 різнотематичних мап (атлас витримав три видання – 2-ге – 1914; 3-тє – [1922 р.]). М. Кордуба розумів значення досліджень історико-географічної проблематики України (подібно, як це, зрештою, розуміли Г. Величко, М. Грушевський, С. Рудницький, а пізніше І. Крип'якевич, В. Кубійович), а в тому не лише наукове, освітнє і загальнокультурологічне, а й передусім державно-політичне для українського народу: „Ні яка держава не зможе розбудовуватися та існувати, якщо нація-державотворець не усвідомить простої істини: нація без держави не існує так само, як держава не існує без території". Тому географію населення, його територію і точне її географічне визначення (делімітацію) на площинах мап М. Кордуба відносить до першорядних і актуальних завдань як історичної географії, так і національного картографування.
Монографічні дослідження Мирона Кордуби
М. Кордубі належить низка історико-географічних досліджень, присвячених стародавнім містам України і реконструкції їх історичного розташування. Окремо виділяються об'єкти княжого часу: „Звенигород" (1924), „Розміщення стародавнього міста Хмелів" (1928) та ін.
Як відзначалось, у всіх історичних працях М. Кордуби, а серед них передусім тих, які стосуються історично-географічної тематики українського народу, М. Кордуба використовує ойконімію. Немає або майже немає в М. Кордуби праць з історичної географії та етногеографії (зокрема, встановлення етнокордонів, локалізації „городів, дитинців і посадів" княжих часів), у яких вчений прямо чи опосередковано не залучав би ономастичного матеріялу. Трактуючи значення географічних назв як важливе джерело для пізнання історичних (передусім історично-географічних) явищ, М. Кордуба задумує навіть створення окремого „Словника географічних назв України". 1905 р. він пише розвідку „Кілька слів про руську географічну номенклятуру". Продовжує цю тему після Першої світової війни: „В справі збірки топографічних назв (1920). Питанню наукового використання географічних назв у гуманітарних науках М. Кордуба спеціяльно присвячує такі роботи, як „Земля свідком минулого. ҐеоГрафічні назви як історичне жерело" (1924, у статті подає загальну стратиграфію назв населених пунктів за формантами), „Що кажуть назви осель?" (1938, у статті групує українські назви населених пунктів за змістом). Слід відзначити, що М. Кордуба „відчитуючи" та тлумачачи географічні назви, зачіпає мовознавчі проблеми. Він часто вникає у семантику, а подекуди й етимологію ойконімів (пор. працю „Західне пограничча Галицько-Волинської держави в ХІІІ ст.", 1925). Значення географічних назв для досліджень минулого України окремо підкреслено у розділі „Михайло Максимович і перші досліди над українськими географічними назвами" (1928). Розуміючи наукову пізнавальність географічних назв і їх перманентне зникання у пам'яті поколінь (насамперед мікроойконімів), М. Кордуба протягом 1920-1930-х років закликає повсюдно збирати та записувати назви. Цій проблемі присвячені спеціяльні доповіді та публікації: „Потреба організації збирання географічних назв" (1928, тема доповіді на конгресі істориків та історичних товариств Східної Европи, що відбувався у Варшаві 1927 р.), „В справі збирання географічних назв" (1930). М. Кордуба складає і оприлюднює навіть окремий питальник „Як записувати топографічні назви" (1931). До створення „Словника...", як відомо, не дійшло, перешкодила Друга світова війна, а пізніше інші обставини.
Не можна не зауважити, що всі без винятку вказані статті, зміст яких торкнувся історичної географії українського народу, зачіпають проблеми етнографії, а отже, зацікавлення вченого основами цієї наукової дисципліни. І це стосується не лише узагальнень на мапах „Географічного атласу", але написаних рецензій на праці в „Оглядах західноєвропейської літератури з культурної і політичної історії, історії літератури та мистецтва" для „Записок НТШ" (1897-1900). Ще раніше на це вказує детальна, зокрема в оцінках фактографії, стаття-рецензія про розвідки з української етнографії Р. Ф. Кайдл (1896). У 1899-1904 рр. М. Кордуба сам досліджує деякі питання, пов'язані з етнографією окремих українських регіонів. Він пише розвідки „Орнаментика писанок на галицькій Волині" (1899), „Писанки на галицькій Волині" (1899) та „Писанки" (1904).
М. Кордуба опрацював деякі методологічні засади наукового пізнання історії та інших наук, які частково простежуються у його працях і найбільше у сконцентрованій формі в його „посібнику викладів" і лекціях, читаних в Українському таємному університеті (до і після 1922 р.). Під методологією М. Кордуба розумів систему методів, з допомогою яких учений відтворює і пізнає зміст джерела як історичного вища. Цінні спостереження Кордуби про поділ джерел на первісні та похідні, про природу історичних джерел та їх стосунок до об'єктивної історичної дійсности, використання змісту з врахуванням суб'єктивного та об'єктивного у кожному джерелі. Заторкує М. Кордуба й інші питання. Запропонований вченим посібник – перший в українській історіографії, раніше, до М. Кордуби „не було жодної спеціальної праці" такого типу і спрямування.
У контексті методики праці вченого зауважена оригінальна (Кордубівська) систематизація рецензованих праць, що обговорювались на сторінках „Записок НТШ". У ній, наприклад, елементи періодизації історії уточнені роками. Приміром, „Огляд..." 1897 р.: „1. Історіософія, помічні науки історії, загальні публікації; 2. Старинні часи; 3. Середньовічні часи: А. Перша доба; Б. Друга доба (1250-1500); 4. Нова доба (1500 до 1789); 5. Найновіша доба (від 1789)". Приблизно за такою структурою будуються „Огляди... " 1898, 1899, 1900 рр. у „Записках НТШ".
У контексті щоденної праці над історичною тематикою та історичними пам'ятками (і не тільки) як підставою для досліджень окрему увагу М. Кордуба зосереджує на спеціяльних (допоміжних) історичних дисциплінах. Вони слугували вченому, з одного боку, ключем для пізнання писемної спадщини минулих часів, з другого – показували з середини його наукову лабораторію. З-поміж багатьох дисциплін М. Кордуба виділяв джерелознавство й архівознавство, палеографію, хронологію, генеалогію, геральдику, сфрагістику та ін.
Одним із пріоритетних зацікавлень М. Кордуби було джерелознавство (в деяких працях воно трактується не як допоміжна, а як окрема наука). Дослідник постійно трактував інформацію джерел доконечною передумовою для пізнання минулого, водночас уважав, що без критичного їх вивчення неможливе будь-яке адекватне розуміння історичної дійсности. Такі засади бачення вченого випливали з філософії позитивізму як домінуючого методу другої половини ХІХ – початку XX ст., послідовно культивованого до Першої світової війни в НТШ та історичній школі М. Грушевського.
Урочисте засідання VІІ Міжнародного конгресу істориків у Варшаві. 1933 р. (третій справа сидить Мирон Кордуба)
Захоплення джерелознавством й іншими дисциплінами почалось ще з лекційних курсів і спецкурсів Г. Цайсберга у Віденському університеті, підсилилось ознайомленням з працями Е. Бернгайма. Далі зацікавлення розвинулись (у прикладних вимірах) на українському ґрунті. Йдеться про реферуванн М. Кордубою впродовж багатьох років західноевропейських монографічних праць, зокрема відомих теоретиків історії Карла Лямпрехта, Поля-Жозефа Лякомбу, Шарля Ланглуа, Іполіта Тена, частково Олександра Лаппо-Данилевського та інших і найвідоміших в Европі наукових журналів, частково й публікації невідомих пам'яток. Пізніше це проявилось під час збору документальних та наративних пам'яток у різних архівах і бібліотеках із давньоруської епохи та Хмельниччини у XVІІ ст. М. Кордуба, однак, не зосереджує своєї уваги на теорії джерелознавства чи архівознавства, їх типології (хоч частково займається класифікацією історичних джерел), а на конкретних засадах пошуку, аналізу та використання змісту з метою встановлення чи підтвердження тих або інших історичних подій і явищ. Головне для вченого – знайти якнайбільше джерел, які б розкривали минуле України. У полі зору дослідника також руські літописи, українські й закордонні хроніки та інші пам'ятки. М. Кордуба повідомля є М. Грушевського, що у селі Сушні „...найшов між церковними книгами [... ] „Тріодіон", друкований у Сльозки в Львові 1643 р. В передмові, присвяченій Адамови Кисілеви, є панегірик в честь роду Кисілів з генеальогією..."
М. Кордуба, часто оприлюднюючи свої знахідки (не враховуючи книжкових видань в НТШ та в інших інституціях), застосовує традиційні правила публікації для пам'яток. Вони не були на той час у різних наукових установах і видавництвах однаковими, тому вчений часто пропонує археографічні інновації. Прикладів багато. Протягом 1926-1934 рр. М. Кордуба керує археографічною роботою НТШ, очолює Археографічну комісію Товариства (з 1926 р.). Особливо ця робота активізувалася у другій половині 20-х років у зв'язку із задумом М. Грушевського підготовити збірник праць, присвячений Західній Україні, а ще більше з початком підготовки серійного видання пам’яток з історії України, яке планувала Академія наук України.
У постійній праці над рукописними (переважно документальними) джерелами різних канцелярій і різномовних шкіл письма М. Кордуба не обходився без палеографії, насамперед у практичних питаннях – вона потрібна вченому передусім для виявлення, відчитування і копіювання документів. М. Кордуба опановує таємниці староукраїнського і староросійського канцелярського письма XVI-XVII ст., знає письмо різних шкіл латинської і німецької палеографії. Цінні уваги вченого щодо опанування таємниць палеографії у зв'язку з підготовкою видання документів про Б. Хмельницького і Хмельниччину, приміром, він пише М. Грушевському: „...матеріяли [... ] написані на різних мовах (латинській, німецькій, італійській, французькій, польській, руській) [... ] велика частина се дуже тяжкі до відчитання концепти; а й між оригінальними є чимало тяжких".
Вивчаючи документи, М. Кордуба вникає у таємниці дипломатики різних канцелярій і країн. На першому місці стоять княжі канцелярії, якщо йдеться про ХІІІ ст., „козацька" (гетьманська), канцелярії польських і угорських королів і воєвод (М. Кордуба працює у різних архівосховищах, обстежує колекції Кракова, Відня, Венеції, Бухареста, Москви). І знову ж таки йому не так ідеться про теоретичні питання цієї дисципліни, організацію і структуру установ як таких, їх завдання, також правовий статус, як про прямі прикладні питання дипломатики, передусім вид та оригінальність документа (різні види копій), які виявляв, а насамперед їх автентичність.
Перша сторінка листа Мирона Кордуби до Михайла Грушевського. Відень, 20 травня 1896 р. Автограф
Такий же обсяг практичних завдань торкається хронології, хоча засяг інформації, який треба було подолати М. Кордубі, – значно ширший, бо стосувався пізнання різних календарних систем, що використовувались у Західній Европі – вживання історичних ер, початків року, врешті, поділу року. Для цього М. Кордуба вивчав додаткові джерела, літературу, використовував довідники на зразок „Vademecum". З обстеженням документів не раз М. Кордуба поглиблював свої післяуніверситетські знання з хронології. Він принагідно повідомив М. Грушевського: „Знаю [... ] що на Молдавії в XV ст. кладено початок року на март (так як у Венеції), а не як досі думали на вересень". Виняткове значення для М. Кордуби у вивченні хронології документів (відповідно, пізніше їх археографічному опрацюванні) мало опанування церковного календар різних европейських країн, свята якого під різними назвами використовувались під час датування писемних джерел. Згодом, задовільно опанувавши таємниці цієї дисципліни, вчений навіть піддає сумніву датування подій у „Хроніці" Я. Длуґоша. У працях вченого трапляються також уваги щодо генеалогії, геральдики, сфрагістики та інших дисциплін.
Олег АНТОНОВИЧ
Далі буде