Львів у всі віки вмів святкувати своїх гостей. Чи йшлося про державних мужів, чи особистих гостей, або купців, будівничих... Так відбувалось і в ХІХ ст., коли відвідували місто видатні співаки, актори, піяністи.
13 квітня 1847 р. одна з популярних газет Львова повідомляла: „Так давно очікуваний і багаторазово обіцюваний Ліст, якого гра на фортеп'яно має європейську славу, повертаючись з Росії через Броди, прибуде цього вечора до нашої столиці і, як ми чули, ще цього тижня виступить з концертом".
Водночас з'явився коментар: „1847 р. Ференц Ліст, угорський композитор, піяніст, диригент і публіцист, уже втретє виступав з концертами у різних містах Східної Европи". Шлях до Львова пролягав через маєток Кароліни Віттгенштайн з дому Івановської, яка проживала у Воронівцях (тепер – Хмільницький р-н Вінницької обл.). Сповнений гарних вражень від перебування на Поділлі, які невдовзі були передані у п'єсах для фортеп'яно „Українська балада" і „Думка" із циклу „Колоски Воронівець" (1847-1848), він першого ж дня свого перебування на теренах Галичини лише доповнив їх новими. 13 квітня , о 10 год. вечора, при відкритих дверях балкона свого номера у Російському готелі Ліст слухав дві привітальні серенади членів Товариства співу й учнів Музичного товариства. Своє захоплення і вдячність висловив особисто, вийшовши на вулицю, потиснув при світлі ламп і смолоскипів кожному співакові руку.
Гучний прийом Ф. Ліста у Львові обумовлювало тривале зацікавлення громадськости його життям і творчістю, яке засвідчують численні інші повідомлення у тогочасних львівських періодичних виданнях. Їх помітно підсилила поява рецензії, передрукованої з „Tygodnika Petersburskiego" у „Gazecie Warszawskiej".
Перший концерт Ф. Ліста у Львові відбувся 17 квітня у приміщенні Музичного товариства. За свідченням очевидців, його організація була вдалою: у центрі кімнати встановлено підвищення з двома фортеп'яно для Ф. Ліста; слухачі розташовувалися довкола; кожен міг чути музику однаково добре. Гра віртуоза відразу викликала у присутніх надзвичайне захоплення: „Він у тих сильних, довгих, із швидкістю блискавки мигаючих своїх пальцях, здається, тримає цілу масу тональностей [...], яких є цілковитим володарем і які час від часу випускає з усією силою грому, страхітливої бурі, а часом і прекрасної гармонії". У його геніяльному виконанні прозвучали твори Людвіга Ван Бетговена і Фридерика Шопена, а на закінчення – угорські мелодії.
Далі оголошено таке повідомлення: 20 квітня у залі товариства Ф. Ліст дав другий концерт. До програми входили музичні твори Вільгельма Теля, Франца Петера Шуберта. На прохання публіки додатково прозвучали мазурки і полонез Ф. Шопена.
27 квітня на честь Ференца Ліста у Національному закладі ім. Оссолінських його директор Антін Клодзинський, як писала преса, організував спеціяльний вечір. Запросивши представників властей, літераторів і митців, він змінив й саму форму прийому: всі урочистості відбулися у великій залі. Головний гість прибув досить пізно: о 10 годині, що пояснювалося прогулянкою Високим замком. Ведучи тривалі розмови з прибулими на вечір, неодноразово проявляв ерудицію у різних сферах. Бесіду було перервано прочитанням присвяченого Ф. Лістові вірша польською мовою, а також його перекладу французькою. Опісля Ф. Ліст знову сів за фортеп'яно. Багато імпровізував, а наприкінці зіграв марш.
Після того, як Ф. Ліст покинув залу, товариство продовжувало розважатися ще кілька годин. В. Поль читав свої ще неопубліковані твори. А. Замойський декламував інший, досі невідомий вірш В. Поля та філософську поезію Яна-Непомуцена Камінського. Тільки о 2-й год. ночі останні десять осіб покинули заклад.
Третій і останній концерт Ф. Ліста у приміщенні Музичного товариства відбувся вранці 28 квітня. На ньому прозвучало сім композицій, у тому числі Джоаккіно Антоніо Россіні, Карла Марії фон Вебера і Франца Петера Шуберта. Раз, а саме 2 травня, виступав Ф. Ліст у Театрі Скарбека. Фортеп'яно встановили на помості, який закривав оркестрову яму. Під час концерту вибране товариство Львова зайняло крісла на сцені. Успіх був величезний – як для міста, так і для бідних, для яких призначалися кошти від концерту.
Виступи Ф. Ліста в Музичному товаристві, в Оссолінеумі і в Театрі Скарбека – це був суцільний тріюмф великого віртуоза. Такого виконавця Львів ще не чув, що підтверджено численними відгуками у тогочасній пресі. Зокрема, у журналі „Dziennik mód paryskich" розлогу критичну статтю з нагоди концертної програми Ф. Ліста опублікував Юзеф Дзержковський. У наступному номері цього журналу вийшло таке ж насичене емоціями повідомлення дописувача цього видання у рубриці „Kronika muzyczna".
Не менш показовим щодо визнання музики Ф. Ліста львівською громадськістю був тоді обід у саду готелю „Жорж" на його честь. Столи накрили на алеї під фруктовими деревами. О 16-й год. зібралося товариство із 40 осіб. Це були літератори і художники, з-поміж яких перший тост на честь Ліста виголосив А. Замойський.
Потім виголошувалися тости на честь літератури і літераторів, поезії і поетів, мистецтва і художників. Їх виголошували дуже часто...
Концерти Ф. Ліста у Львові були справжнім святом для міста. Після кожного виступу збиралася громадськість, жваво обговорювала почуте і побачене, оцінюючи насамперед віртуозну гру піяніста. Вшановували Ф. Ліста тостами багатьма мовами на обідах та вечерях, присвячених маестрові, виголошуваною поезією і незвичним способом – малювали його портрет.
На кожному такому святі присутніми були молоді львівські художники Юліуш Коссак і Олександр Рачинський. На цих зібраннях було вирішено подарувати Ф. Лісту літературно-мистецький альбом на пам'ять про його перебування у Львові, до якого мали ввійти твори всіх львівських літераторів, художників і музикантів. Збір матеріялу і його впорядкуванн доручили В. Полю. Проте цей задум не вдався через недугу В. Поля.
Такі заходи практикувалися для Ф. Ліста не лише у Львові, що підтверджено у творі Л. Борковського „Koncerta Liszta", опублікованому на сторінках журналу „Dziennik mód paryskich".
1911 р. до 100-річного ювілею Ф. Ліста у багато ілюстрованому львівському журналі „Sztuka" була опублікована стаття „Franciszek Liszt. 1811-1911". Її автор під криптонімом „T. R." коротко описав події 1847 р., які відбувалися у Львові у зв'язку із приїздом композитора і музиканта. Статтю він доповнив репродукцією графічного портрета Ф. Ліста, який виконав з натури у 1847 р. Юліуш Коссак (тепер зберігається у Львівській національній галереї мистецтв). Окрім того, помістив коротке пояснення: „Подаємо чудовий невідомий портрет Ліста 1847 р., один із найкращих у багатій його европейській іконографії". Зазначив, що вартости твору додає і власноручний автограф композитора і музиканта.
Нашу увагу привернула примітка у статті „Юліуш Коссак малював Ліста два чи більше разів". Вона спонукала насамперед до перегляду наукової літератури, праць польських та українських мистецтвознавців, які упродовж багатьох десятиліть лише констатують, що художник малював Ф. Ліста кілька разів.
Які ці портрети? Крім репродукованого у згаданій статті, обстеження фондів Львівської національної наукової бібліотеки України ім. В. Стефаника дали можливість виявити ще два зображення Ф. Ліста, створені Ю. Коссаком. Один із них уже відомий в науковій літературі. Востаннє про нього писала Софія Король. Він невеликого розміру: 18,5х14,5 см. Виконаний олівцем. Портрет відповідає характеру епохи з елементом романтичного забарвлення. Художник підкреслив характер портретованого деталізованим відтворенням палкого погляду, високого чола, довгого волосся, що обрамлює видовжене худе обличчя. Експресивність натури піяніста підсилює форма зображення одягу, зокрема незастібнуті верхній і нижній гудзики. Твір недатований. Але поза жодним сумнівом він виконаний саме у період перебування Ф. Ліста у Львові. Його порівняння із рисунком, який зберігається у Львівській національній галереї мистецтв, є підставою твердити, що обидва виконані одного і того ж дня . Портрет, який зберігається у фондах бібліотеки, більше нагадує ескіз. У ньому простежуються неточності, передусім у пропорціях фігури. Напевно, саме цей факт став вагомою причиною того, що художник залишив його невикінченим.
Певні неточності в рисунку портрета Ф. Ліста великою мірою пояснюються тим, що Ю. Коссак тоді був початківцем. 1842 р., маючи 18 років, він став лише слухачем першого курсу правничого відділу Львівського університету. Паралельно у 1842-1843 рр. відвідував лекції з рисунка художника Яна Машковського. Саме завдяки йому почерпнув основи академічної науки і зацікавився історичною тематикою, що згодом поглиблював самотужки у великих мистецьких центрах: Петербурзі, Відні і Парижі.
Ю. Коссак створив ще одне зображення Ф. Ліста, яке входить до збірки графічних творів ЛННБ України імені В. Стефаника. Цей твір, як і попередній, невеликого розміру: 17,5х14,5 см, і намальований олівцем. Це дещо спрощений портрет, на повен зріст із карикатурними елементами, які митець у ранній період своєї творчости досить часто практикував. Він створив гротескний образ. На окрему увагу заслуговує характер рисунка. Художник лише кількома лініями окреслив постать: вона підтягнута і струнка. Голова високо піднята, а руки сховані у кишені короткого плаща. Більш детально й водночас тонко промальований профіль обличчя. Художник, однак, лаконічними засобами влучно розкрив характер портретованого, про кого неодноразово писали очевидці. Твір містить багато інформаційних написів. У верхній частині твору: „Francois Liszt". Внизу: „Pisał biografią Szopena", а також „rys. J. Kossak [1]847 – we Lwowie". На звороті рисунка напис: „Ide [... ] do Teatru". З огляду на те, що львівські періодичні видання точно інформували про події, пов'язані із Ф. Лістом, можемо з впевненістю стверджувати, що рисунок був виконаний наступного дня перебування Ф. Ліста у Львові – 2 травня.
Чи цим числом закінчується портретна галерея Ф. Ліста у виконанні Ю. Коссака? Можливо, ні. Потрібне докладне обстеження мистецьких фондів Варшави і Кракова, а може, й збірок інших міст Польщі та Европи.
На хвилі загального піднесення, яке викликав приїзд до Львова Ференца Ліста, і під впливом позитивних вражень, спричинених низкою його концертів, даних в Музичному товаристві, в Оссолінеумі та в Театрі Скарбека, Юліуш Коссак виконав із відомих нам сьогодні творів три портрети композитора. Всі сповнені емоційного переосмислення митцем світу, які увиразнює манера рисунка.
Лариса КУПЧИНСЬКА